Natalia Vorožbyt: SAŠA, VYNES SMETI
(Divadelný ústav, 2022)
V rozhovore N. Lindovskej s autorkou :
Vo vašich hrách sa neraz objavujú mystické motívy, jeden z nich je prítomný v komornej hre Saša, vynes smeti. Jednou z troch postáv je mŕtvy muž Saša – bývalý manžel, otčim a plukovník ukrajinskej armády. Tému mužsko-ženských vzťahov, ich humornej nejednoznačnosti a posmrtnej transformácie na vznešené rodinné mýty ste spojili s témou vojny, mužským a ženským údelom v bojových časoch. Hra nesmierne rezonuje so súčasnými udalosťami. Na konci sa ženy pripravujú na prežitie v extrémnych situáciách a duše mŕtvych dôstojníkov sa pýtajú naspäť, aby bojovali za vlasť a naplnili literu vojenskej prísahy. Lenže v rámci tzv. šiestej mobilizácie na návrat do života potrebujú súhlas najbližších príbuzných. Ako by ste vysvetlili slovenským čitateľom, čo to je šiesta mobilizácia, ide o nejaký symbol?
Napísala som túto hru v roku 2014 a vtedy sme mali iba pár vojenských mobilizácií. Poradová šestka sa zdala vzdialeným číslom. Už ani neviem, koľká v poradí je súčasná mobilizácia. Čiže šestku môžeme pokojne vymeniť povedzme za dvanástku. Zvyknem písať o svojich vlastných obavách. Zapisujem si ich, aby som sa pripravila. Od roku 2014 som sa začala báť, že vypukne totálna vojna a táto hra je zaznamenanou fantáziou na tému – ako by sa to celé mohlo udiať. Lenže pre obyvateľov Donbasu sa táto hra udiala ešte v roku 2014.
Rozhovor bol uverejnený v čísle 4/2022.
Publikácie Divadelného ústavu si môžete zakúpiť priamo v Prospere, alebo online :
https://www.theatre.sk/knihy/publikacie
#slovenskeumenie #slovenskedivadlo #zijemedivadlom #dejiny #umelci #noveknihy #casopis #kultúra #umenienaslovensku #divadlo #theatrelife #livingtheatre #slovak #slovakartist
Autor správy, foto a správu publikoval Divadelný ústav on Facebook Zdroj Read More