Zhrňme si vývoj Bratislavy za vlády primátora Matúša Valla podľa faktov:
Bežné výdavky Metropolitného inštitútu narástli z roku 2020, keď činili cca 1,18 milióna EUR na 1,967 milióna EUR v roku 2021 až na predpokladaných 2,114 milióna EUR v rozpočte na rok 2022.
Bratislava musí tento rok zaplatiť na splátky z istín úveru (podľa schváleného rozpočtu mesta na rok 2022) v celkovej hodnote 7,8 milióna EUR, v budúcom roku očakáva splácanie istín z bankových úverov 9 897 333 EUR, ale namiesto splatenia istiny z úverov z predchádzajúcich období v celkovej hodnote 20 miliónov EUR, čo by pri nadpríjmoch, ktoré v roku 2023 očakáva (očakáva celkovo v príjmoch mesta +64 miliónov EUR, pričom pri bežných príjmoch minimálne +17 miliónov EUR ) mohol bez problémov zvládnuť – radšej ide tento úver, ktorý je splatný v roku 2023 refinancovať novým úverom a to v celkovej hodnote až 20 000 000 EUR.
To isté v roku 2024, kde na splácanie istín z bankových úverov dá až 12 224 551 EUR a refinancovať chce úvery až v hodnote 89 644 833 EUR.
Matúš Vallo a jeho Team Vallo v roku 2024 očakáva (pokiaľ berieme ako skutočnosť fakty zo schváleného rozpočtu pre rok 2022 ) celkovo splátky istín z úverov spolu v hodnote 101 869 384 EUR (splácanie istín 12,2 milióna EUR – refinancovanie úverov – 89,644 milióna EUR).
Matúš Vallo ešte ako kandidát na primátora Bratislavy vo svojom programe Vallo 2018 ako jeden zo svojich nosných bodov programu sľúbil dostavbu električkovej trate do Petržalky a vybudovanie záchytných parkovísk. Matúš Vallo vo svojom programe 2018-2022 doslova píše (výber sľubov – citujem):
ZAČIATOK CITÁTU
Aká bude doprava v Bratislave o 4 roky?
Bratislavčania sa budú pohybovať po meste rýchlejšie, menej času strávia v zápchach a budú zažívať menej stresu pri parkovaní. Dnes stojíme v zápchach bez ohľadu na to, či sme v aute alebo v autobuse. Potrebujeme znížiť počet áut prichádzajúcich do mesta, zefektívniť ich pohyb mestom a poskytnúť Bratislavčanom kvalitnejšiu alternatívu k jazde autom – lepšiu MHD, bezpečnejšiu cyklodopravu a pohodlnejší pohyb chodcov.
Menej áut vchádzajúcich do mesta dosiahneme postavením záchytných parkovísk na okraji mesta a jednotnou parkovacou politikou zvýhodňujúcou rezidentov.
Dobudujeme električkovú trať v Petržalke, zmodernizujeme Karloveskú, Vajnorskú a Ružinovskú radiálu, predĺžime električkovú trať v Dúbravke a v Ružinove a zavedieme električku cez Nivy do Podunajských Biskupíc.
KONIEC CITÁTU
Záchytné parkoviská sú samostatnou kapitolou. Koľko Bratislava za 4 roky vybudovala záchytných parkovísk? (1 vybodoval napr. Bratislavsky samosprávny kraj v Ivanke). Odpovedzte si sami…Podarilo sa mu naplniť jeho volebné sľuby z roku 2018?
Matúš Valo a jeho Team zvýšil výdavky magistrátu na mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania z 14,7 milióna EUR v roku 2020 na plánovaných 19,8 milióna v roku 2022. Počas koronakrízy. Opakujem počas koronakrízy.
Podľa oficiálne schválených rozpočtov mesta od začiatku „vládnutia“ primátora Matúša Valla a jeho teamu Vallo došlo k zvýšenie počtu zamestnancov magistrátu viac ako o 400, dlh mesta sa zvýšil zo 142 312 000 Eur v roku 2018 na predpokladaných 178 659 000 EUR v tomto roku (podľa schváleného rozpočtu na rok 2022) v očakávaní rastu dlhu až na 187 862 000 EUR v roku 2023 a to napriek očakávanému zvýšeniu príjmovej časti rozpočtu, výdavky na mzdy opakujem na mzdy priamo na Magistráte hl. mesta (len na magistráte) narástli za dva posledné roky (2020-2022) podľa dostupných dát) o cca 5 142 000 EUR….
Tak neviem, ktorý manažér v súkromnej firme by si toto mohol dovoliť