🅿️Prichádza Bratislavský parkovací asistent PAAS – https://paas.sk
V júni 2019 mestské zastupiteľstvo jednohlasne schválilo základné pravidlá celomestskej parkovacej politiky. Od októbra 2021 tak spúšťame prvé parkovacie zóny podľa pravidiel mestskej parkovacej politiky – Bratislavský parkovací asistent PAAS. Pôjde o zóny v častiach Rače, Nového Mesta a Petržalky. Ročné predplatné parkovania pre rezidenta zóny pre jedno auto bude v hodnote 39 eur. V balíku služieb bude zároveň 100 voľných parkovacích hodín na rok, ktoré je možné poskytnúť na parkovanie návštevám, ale aj 2 hodiny parkovania denne v inej zóne za 10 eur ročne. Vďaka zavedeniu regulácie a hodinovej sadzby pre návštevníkov bude v zónach parkovať menej nerezidentov, čo znamená viac dostupného parkovania pre rezidentov v okolí ich bydliska.
👉CIEĽ PARKOVACEJ POLITIKY
Cieľom mestskej parkovacej politiky je zlepšiť dostupnosť parkovania pre obyvateľov tam, kde bývajú a priniesť jasné pravidlá pre všetkých. Princíp je jednoduchý. Rezident zóny bude môcť tam, kde býva, parkovať za 39 eur ročne za prvé auto, čo znamená zhruba 0,11 eur denne. Naopak, návštevník, ktorý v zóne nemá trvalý pobyt, bude musieť vo vymedzenom čase platiť hodinovú sadzbu za parkovanie od 0,50 do 2 eur podľa vyťaženosti zóny. Cieľom parkovacej politiky určite nie je vyberať od obyvateľov peniaze. Poplatky sú len nástrojom regulácie. Je to totiž práve hodinová sadzba pre návštevníkov, ktorá ich má odradiť od pravidelného dlhodobého parkovania v zóne, kde nebývajú, aby obyvateľ/-ka tej zóny za cenovo dostupnejšiu rezidentskú kartu ľahšie zaparkoval pred svojím domom. Každé parkovacie miesto, ktoré sa návštevník rozhodne neobsadiť kvôli hodinovej sadzbe, je tak dostupnejšie pre rezidenta.
Rozumiem obavám Bratislavčaniek a Bratislavčanov zo zavedenia regulovaného parkovania. Na jednej strane tu máme až 67 % respondentov v májovom reprezentatívnom prieskume súhlasilo so zavedením mestskej parkovacej politiky, na druhej strane sú na mieste úplne pochopiteľné obavy zo zmeny, ktorá bude mať rozsiahle dopady na naše každodenné životy. Asi málokto sa poteší zmene, kvôli ktorej niečo, čo doteraz bolo zdanlivo zadarmo, bude po novom za poplatok. Je to ale dôležité a rovnako ako v iných mestách, kde sa regulácia zaviedla, zlepší to situáciu s dopravou aj v našom meste.
📍PREČO MESTO ROZDELENÉ DO ZÓN?
Som hrdý na svoje mesto a rozumiem aj tým, ktorí chcú, aby celá Bratislava bola jedna regulovaná zóna. Inými slovami, aby s mojou rezidentskou kartou, ktorú získam napríklad v Rači, som mohol bez ďalších poplatkov zaparkovať napríklad v Petržalke. Regulácia parkovania by takto nepriniesla žiadne zlepšenie a ani by neeliminovala zbytočné jazdy autom. Preto to tak nefunguje ani inde vo svete. Naše mesto a aj jednotlivé mestské časti sa musia deliť do rezidentských zón. Pre obyvateľa zóny je totiž dopad, že ťažšie zaparkuje pri svojom bydlisku, úplne rovnaký, či už mu parkovacie miesto zaberá návštevník z Nového Mesta, alebo zo Senca. Je veľký rozdiel, či na parkovacích miestach vo vašom susedstve môže za 0,11 eur denne parkovať napr. 5-tisíc alebo 100-tisíc vodičov. Vo všeobecnosti sa dá povedať, že v prípade parkovacej politiky platí, čím menšia zóna, tým viac chráni obyvateľov danej zóny.
🔎KONTROLA PARKOVANIA BUDE KĽÚČOVÁ
Absolútne kľúčová pre správne fungovanie regulovaného parkovania bude efektívna kontrola parkovania. Ak by vozidlá bez oprávnenia naďalej okupovali vzácne parkovacie miesta, nič by sa nezmenilo a obyvatelia by naďalej mali problém zaparkovať tam, kde bývajú. Dnešný systém, keď hliadka polície musí fyzicky skontrolovať nesprávne zaparkované auto, osadiť papuču, následne sa vrátiť na miesto, vyúčtovať pokutu a odstrániť papuču, by pri počte dostupných hliadok nikdy nedokázal účinne vymáhať pravidlá naraz v celom meste.
Kľúčom k úspechu bude objektívna zodpovednosť, ktorú vláda tento rok schválila pre účely kontroly parkovania. Papuče sa stanú minulosťou. Skenovacie vozidlo rýchlo skontroluje, či každé odparkované auto má buď rezidentskú kartu, alebo zaplatenú hodinovú tarifu. Ak ju nebude mať, pokuta mu príde domov poštou. Vďaka objektívnej zodpovednosti chceme každú regulovanú ulicu kontrolovať aspoň 3-krát za deň. Aby sme boli pripravení na spustenie prvých zón v októbri, kontrolu parkovaniu prostredníctvom objektívnej zodpovednosti budeme pilotovať už počas júla v Petržalke.
🅿️PARKOVACIE DOMY A ZÁCHYTNÉ PARKOVISKÁ
Okrem samotnej regulácie parkovania na uliciach, pripravujeme výstavbu parkovacích domov, aby sme zlepšili dostupnosť parkovania na najvyťaženejších sídliskách. Obyvateľom sme už odprezentovali citlivo navrhnuté parkovacie domy v Novom Meste a v Lamači. V blízkej dobe odprezentujeme ďalšie v Petržalke, Dúbravke, Karlovej Vsi a v ďalších mestských častiach. Rovnako napredujeme so záchytnými parkoviskami, aby mimobratislavskí návštevníci mohli ľahšie nechať svoje auto na okraji mesta a do centra sa dostať verejnou dopravou. Do konca roka spustíme nové záchytné parkovisko na začiatku Rače, pripravujeme ďalšie plochy v Novom Meste a Vrakuni, ale aj v blízkosti vnútorného obchvatu. Najúčinnejšie sú, samozrejme, záchytné parkoviská pri železničných zastávkach priamo v okolitých mestách a obciach, ktoré odbremenia cestnú dopravu na vjazdoch do mesta.
❓PREČO PAAS?
Reguláciu parkovania vnímame ako službu a pomoc. Chceme pomôcť obyvateľom ľahšie zaparkovať tam, kde bývajú. Preto je rezidentská karta určená pre ľudí s trvalým pobytom v zóne a drahšia hodinová sadzba pre návštevníkov. Chceme, aby splnenie novej povinnosti bolo čo najjednoduchšie. Pre získanie rezidentskej karty treba vyplniť jednoduchý formulár, doložiť potrebné doklady, zaplatiť kartou alebo prevodom, všetko online a po potvrdení platby bude vaša rezidentská karta platná. Pre tých menej online zdatných budú dostupné klientske centrá v mestských častiach. Návštevníci jednoducho zaplatia hodinovú tarifu prostredníctvom appky, oskenovaním QR kódu na tabuli, v parkomate alebo v kiosku.
Chceme, aby pravidlá boli jasné a zrozumiteľné. Na uliciach v regulovanej zóne sa bude dať parkovať iba na vyznačených miestach, aby sme už nemuseli stresovať, či niečo je, alebo nie je podľa nejakej vyhlášky vhodné miesto na parkovanie a či nechávame dostatok miesta pre chodcov. Priamo v teréne budú značky a informačné tabule, ktoré zrozumiteľne vysvetlia, čo na danej ulici platí.
Našim obyvateľom chceme pomôcť lepšie parkovať. Nášmu mestu chceme pomôcť lepšie zvládnuť dopravu. Preto novú reguláciu nazývame Bratislavský parkovací asistent PAAS.
Od septembra spustíme registráciu v prvých zónach, ktoré majú platiť od októbra, čiže v Rači, Novom Meste a Petržalke. Už dnes ale nájdete základné info na https://paas.sk. V prípade akýchkoľvek otázok nás, prosím, neváhajte kontaktovať na paas@bratislava.sk
Autor správy a foto Bratislava – hlavné mesto SR on Facebook